Prvo pa muško

Dragi svi,

 

Dobrodošli na blog mladih ekonomista koji će ovdje dijeliti svoja svježa razmišljanja o jednoj zanimljivoj ekonomskoj temi.

Dakle, tema ovog bloga je DRUŠTVENA ODGOVORNOST PODUZEĆA, sve moguće stavke koje se pod time podrazumjevaju (a ima ih punooo), razni primjeri i komentari, te naša skromna mišljena o svemu tome J

 

Za početak, što je zapravo društveno odgovorno ponašanje ili kraće – DOP??? (ne, nema veze sa opojnim drogama 🙂 )

Mi, kao mlade nade ovog društva, to vidimo kao način upravljanja poduzećem kod kojeg dolazi do određenih društvenih koristi uz, naravno, ostvarivanje profita. Znači, ostvarivanje profita, ali uz ponašanje koje je u skladu sa društvenim kriterijima (moral, etička načela) i kriterijima zaštite okoliša (go green!). Većina najuspješnijih poduzeća u svijetu primjenjuju upravo ovaj način poslovanja (Kellogg Company, Pepsi, 3M, Dell, Adidas, Zara, BMW, Volkswagen). Upravo ovaj način poslovanja donosi veliku konkurentsku prednost u  poslovnom okruženju. Kod ovakvog načina poslovanja, svi sudionici nastoje ostvariti ciljeve poduzeća i povećati konkurentnost u skladu s etičkim i ekološkim potrebama društva, integriranjem društvenih i ekoloških potreba u svoje poslovne aktivnosti.

Primjeri :

Procter & Gamble: http://www.youtube.com/watch?v=gVNwhmr9xWU

Coca-Cola: http://www.youtube.com/watch?v=WcR-V3vdhG8

BMW Group: http://www.youtube.com/watch?v=EUC0AkewIXQ

DOP ima dvije dimenzije – internu i eksternu. Interna dimenzija obuhvaća zaposlenike te se sastoji od aktivnosti ulaganja u ljudski kapital, zdravlje i sigurnost na poslu, ali i na upravljanje promjenama unutar organizacije. Eksterna dimenzija se odnosi na okruženje poduzeća – lokalnu zajednicu, poslovne partnere, dobavljače, potrošače i slično.

Kao što je već spomenuto, DOP donosi konkurentsku prednost. Upravo zbog toga postavlja se pitanje – da li se poduzeća počinju baviti DOPom kako bi zapravo porasla u očima potrošača i kako bi umanjila štete koje zapravo uzrokuju svojom proizvodnjom???

Naravno, svaka medalja ima lice i naličje. Koje je vaše mišljenje o tome? Da li su većina poduzeća veliki dobrotvori i „prijatelji prirode i ljudi“ ili se iza svega toga skriva samo želja za povećanjem profita??

 

Unaprijed zahvaljujemo na vašim odgovorima i jedva čekamo čuti vaše mišljenje!

Do sljedećeg puta,

Prasice

18 thoughts on “Prvo pa muško

  1. Mislim da je vrlo tanka linija (razmišljanja nas potrošača) između stvarnog DO poslovanja i onoga koje je samo marketinški trik. Navikli smo da poduzeća samo hvataju profit gdje stignu, ali dop i njegovi primjeri nas uvjeravaju da postoji veliki potencijal za pozitivne promjene i da ga je što više ljudi spremno objeručke prihvatiti.

    Like

    1. Hvala na mišljenju, slažemo se da je razliku između stvarne brige za odgovorno ponašanje i marketinškog trika mala i teško uočljiva, ali svakako se slažemo i da je i svaki pozitivan primjer društveno odgovornog ponašanja (pa makar možda djelomično bio i marketinški trik) ipak možda dugoročno i bolji od negativnih primjera ponašanja.

      Like

  2. Teško je reći da postoji samo jedan povod društveno odgovornom ponašanju poduzeća i da se i na taj način ne pokušava ostvariti veći profit, ali sama činjenica da određeno poduzeće provodi akcije kojima pomaže društvu je dovoljna kako bi se društvom proširila svijest o važnosti takvog ponašanja i na taj način potaknula i ostale da čine to isto. Nije važno da li je povod veći profit ili promocija ako rezultira akcijama koje pridonose dobrobiti društva.

    Like

    1. Svakako je dobro da poduzeća prakticiraju DOP, ali s druge strane…da li zaslužuju onda povjerenje potrošača i povećanje profita koje će to zasigurno dovesti ako to rade iz sebičnih razloga?

      Like

  3. Slažem se kako postoji veliki potencijal u tome i nadam se kako će sve više poduzeća prepoznati taj potencijal. Oni svojim djelovanjem mogu itekako pokrenuti i osvijestiti zajednicu pa makar to radili samo prividno. Kada se ljudi osvijeste početi će djelovati a onda će valjda doći i do pozitivne promjene u cijelokupnom društvu.

    Like

    1. Možda i jest bolje da poduzeća djeluju društveno odgovorno makar i potaknuta nekim drugim ciljevima jer time ipak postavljaju neke standarde ponašanja i mogu predstavljati dobar primjer i biti poticaj i drugim organizacijama

      Like

  4. Poduzećima je stalo isključivo samo do profita tvrtke i balansa između pozitivnog i negativnog u očima potrošača.
    Uzmimo za primjer Coca-Colu.
    Coca-Cola (konkretno prvotni napitak) je krcata rafiniranim šećerom. Rafinirani šećer dokazano stvara ovisnost. Šećer je iznimno opasan i odgovoran za mnoge bolesti modernog doba.
    I ptice na grani znaju da je Coca-Cola koma. Trebala bi se zvati Coca-Coma pošto ne sumnjam da je mnogo ljudi indirektno smjestila u dotično ili slično stanje.

    Možemo li staviti zdrastvenu opasnost na stranu i reći da je Coca-Cola društveno odgovorna jer stvara mnogo radnih mjesta i ljudi su zadovoljni uvjetima rada u Coca-Coli? Možemo li reći da je Coca-Cola društveno odgovorna jer su osigurali nekakav “budžetić” za razne humanitarne fondove?

    Istina je da mnogo tvrtki servira smeće kao što ga servira Coca-Cola. Sve i da nije ove famozne kompanije tržište bi ionako pucalo od smeća. Možemo barem biti sretni što pokušavaju biti društveno odgovorni…jel?
    Osobnog sam mišljenja da je Coca-Cola veoma odgovorna prema farmaceutskim industrijama…

    Coca-Cola je društveno odgovorna jednako kao i društvo koje dozvoljava da se smeće kao što je Coca-Cola prodaje diljem svijeta…što puno govori o društvenoj odgovornosti općenito.

    Like

    1. Istina, kao što smo i spomenuli u postu, svaka medalja ima dvije strane pa s jedne strane, da, Coca Cola može biti primjer i pozitivne i negativne društvene odgovornosti…ovisi s koje strane gledamo

      Like

  5. Osobno smatram da velike multinacionalne kompanije se počinju odjednom baviti DOP-om isključivo to rade kako bi porasle u očima svojih sadašnjih i potencijalnih potrošača. Danas je moderno biti društveno odgovoran. Smatram da tvrtke od samih početka, ako to suštinski uistinu žele, trebaju se baviti DOP-om. Sve ostalo je marketing.

    Like

    1. Hvala na mišljenju, ali mislite li da je moguće da, iako se poduzeća naknadno odluče baviti DOPom, da to bude rezultat nekih promjena koje nisu isključivo marketing? Možda promjena u vodstvu organizacije ili promjena strategije?

      Like

  6. Koliko god je društveno odgovorno ponašanje sada trend toliko je i nužda.Priroda i sve u noj,osim čovjeka naravno,funkcionira po principu samoodrživosti,znači uzimaš koliko ti treba,ne više.
    Dugoročno gledano, samo je društveno odgovorno ponašanje održivo, kako za kompaniju tako i za društvo općenito.
    E sad,kompanije naravno vode ljudi, o njima ovisi koliko će kompanija biti društveno odgovorna, a koliko će gledati vlastitu korist na štetu svih ostalih.
    Problem je što se na čelo tih kompanija uspiju probiti ljudi kojima je profit jedini ideal,a društveno odgovorno ponašanje samo alat za uspješnu marketinšku kampanju i povećanje profita.U principu se sve većinom svodi na zavaravanje javnosti jeftinim trikovima.
    Stvari se mjenjaju na bolje u zadnjih tridesetak godina s rastom tehnoloških komapnija koje danas prednjače po pitanju društveno odgovornog ponašanja.

    Što se kompanija navedenih u članku tiče, među zadnjima su koje bih naveo kao primjer za DOP.
    Coca Cola proizvodi i prodaje otrov, da ne govorimo o optužbama za malverzacije,korupciju i zagađenje okoliša po cijelom svijetu, najviše u Africi, P&G i testiranja proizvoda na životinjama, kontroverze oko proizvoda, optužbe za korupciju.
    BMW-u bi se isto moglo naći putra na glavi ako nećemo spominjati njihovu ulogu u 2 svjetskom ratu i itd…

    Kako bilo, treba mjenjati stvari, ak ovako nastavimo grdo bu deca,baš bude grdo…

    Like

  7. E zaboravio sam Pepsi spomenuti.
    Znači majstori su godinama flaširali vodu iz pipe i prodavali po nekoliko stotina puta višoj cijeni. Zaradili sigurno bar soma kuna.
    Društveno odgovorno ponašanje…Je je moš’ mislit

    Like

  8. Moram priznati da ovo društveno odgovorno poslovanje odlično zvuči kako bi korisnika ili klijenta potaknuli da koliko toliko ima dobru sliku o nama (tu mislim na ta poduzeća koja provode takvu praksu) ili da je promjeni ako je loša. Uglavnom radi se o mazanju očiju samih klijenata, jer kako može jedna npr banka promovirat sebe tipa mi izajemo račune u elektroničkom obliku ili potičemo klijente da sve više i više plaćaju e-putem i time čuvamo šume, zrak bla bla, a same u strukturi svoje bilance imaju kredite kojima financiraju djelatnosti koje uništavaju ili degradiraju ili se uopće ne trude napraviti korisno za društvo prirodu i sl. (I da nemam ideju koje djelatnosti su to u ovom trenutku alo bitna je poanta)

    Like

  9. Ideja je hvale vrijedna i trebala bi biti jedna od osnovnih smjernica razvoja svake tvrtke, ali u realnosti se koristi uglavnom za promidžbu tvrtke .

    Like

Leave a comment